tisdag 19 april 2011

Dokumentär om Sten Broman

Påskdagen 24 april sänder SVT dokumentären "Jag är sån här" om tonsättaren m.m., Sten Broman.
Även lilla jag är med på ett hörn. Det handlar då om Stens och min nästan 20-åriga relation. Den relationen var fin, rolig och kärleksfull, det kan jag lova.
Dokumentären är bra och alldeles utmärkt gjord av Carin Bräck och Stefan Karlsson. Det enda som stör mig är när besserwissern Carlhåkan Larsén talar nedvärderande om Stens konstnärskap, samt när Stens lillasyster Erna, 91, låtsas att hon inte vet vad jag heter.
"Vänsterdamen", säger hon i filmen och menar mig. Dåligt, tycker jag, eftersom vi träffades vid flera tillfällen och dessutom hade en viss kontakt runt Stens bortgång och begravning.

För den som vill veta mer rekommenderar jag min självbiografi "Gunilla af Halmstad - ett annat liv i Sverige". I boken kan man läsa mera om Stens och min gemenskap, men också om andra människor jag mött på livets outgrundliga vägar.
Läs om t.ex. den svavelosande och penninghungrige maranatapastorn Målle Lindberg, han som kom i en silverglänsande kostym från ovan (i helikopter) och lovade att frälsa alla syndare på Kiviks marknad. Istället flydde han allt kaos med ett välfyllt kassaskrin under armen.
Läs om chefen för Skansenakvariet, Jonas Wahlström, som i sin ungdom lekte ohämmat med både giftormar och elefanter, men med sitt eget och mitt liv som insats.
Vidare kan man läsa om boxaren och kändisen Bosse Högberg, som ställde upp som min "bodyguard" när jag gjorde reportage åt tidningen Lektyr.
Man får möta skandalmanagern Rolf Inghamn som skrev en porrbok och gav ut den i mitt namn (1967). Ett övergrepp som jag aldrig kan förlåta.
Möt också änkeförföraren Vincent Senise Bjurström, som bet mig i bröstet inför en publik på flera hundra personer. En stor grej för pressen på 1960-talet.
Läs om socialinspektören och chefen för rehab.hemmet Pettersbergsgården i Mälarhöjden, Leif Söderlund. Leifs jobb var att lära oss patienter att leva nyktert. Istället tog han med mig på krogrundor och dessutom gjorde han mig med barn. Fast jag tackar Gud för min underbare son.
Läs om:
den självutnämnda härskarinnan och spåkärringen Eugenia Taikon (i boken kallad Esmeralda), som höll mig tillfångatagen i sin husvagn sommaren 1966.
- den fina östermalmsdamen, som av sin man tvingades gå på vuxengymnasium för att komma ifrån sitt skåpsupande. Ingen bra idé, skulle det visa sig.
- Asta Gustafsson, en bisarr och galen dam som startade ett politiskt parti, gav ut tidningar som handlade om henne själv, och låg i ständig fejd med författaren Ivar Lo Johansson.
- den blodtörstande fakiren Mr Swing.
- trollgubben och suputen Nisse Nordström, som använde mig som lockfågel för att bli bjuden på sprit.
- tältvarietédirektören Knatten Olsson.
- danske teaterdirektören Stig Lommer (ABC-teatern i Köpenhamn).
-skådespelaren Ole Söltoft, som jag spelade mot i danska storfilmen Mazurka på Sängkanten.
- författaren Fritiof Nilsson Piraten.
- homosexuelle och olycklige Antero som med jämna mellanrum var trött på livet.
- min kärlek till transsexuella Lingee Wong.
- alkoholism och kampen för ett nyktert liv.
- självhjälpsterapier, seanser och gröna vågen-kollektiv med haschångor i Brunflo.
Och mycket, mycket mer.

23 kommentarer:

  1. Hej Gunilla,

    jag är född 87 och har egentligen inte någon egen uppfattning om Sten Broman. Däremot läste jag en artikel om den kommande dokumentären i Sydsvenskan och hittade till din blogg via den. Jag vill bara säga att jag tycker att du verkar vara en mycket intressant, härlig och mångbottnad person. Jag ser fram emot att se dokumentären. Jag blev också ledsen för att du väljer att specificera att det var en rom som höll dig tillfångatagen och att du kallar henne för Zigenare. Jag förstår inte kopplingen mellan grupptillhörigheten och det hemska utsatte dig för.
    Jag hoppas i alla fall att du har det fint i ditt liv!

    Hälsningar

    Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tröttsamt med alla dessa vänsterelement med sin politiska korrekthet.

      Radera
    2. Jag gillar verkligen Gunilla! Viken skönhet!

      Radera
  2. Hej Tove!
    Du har helt rätt. Jag har nu ändrat texten.
    Hälsningar
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Äckliga hora som låter sig utnyttjas av en gammal gubbe sexuellt och lever med honom för pengarna. Du är inte lite öppen i programmet "jag har även fått ärva honom".. fy fan för en låg moral och bristande integritet. Synden straffar sig själv.

    SvaraRadera
  4. Programmet om Sten Broman var lysande och min förtjusning steg när du berättade om er relation, på ett så varmt och älskvärt sätt. Ingen som såg dina ögon stråla över dina minnen av Sten, kan tvivla på din kärlek till honom. Kram Björn

    SvaraRadera
  5. Kära Gunilla!
    Jag såg också programmet om Sten Broman. Det som du berättade om er relation var oerhört starkt, rörande och varmt. Det märktes att det var äkta kärlek trots den stora ålderskillnaden.Hur kan någon tro något annat. Jag hade bara hört talas om dig lite flyktigt från förr, men nu greps jag starkt av din berättelse. Jag kommer snarast att införskaffa din självbiografi, och ser fram emot att få läsa mer om ditt liv.

    Många kramar från
    Anders (från samma stad som du)

    SvaraRadera
  6. Har precis sett dokumentären (inspelad..) och njöt av den. Sten levde ett intressant liv och så även du. Kommer att läsa din bok så fort jag kommer över den och bry dig inte om det anonyma inlägget ovan, du har inget att skämmas över. Glad Påsk

    / AG

    SvaraRadera
  7. Fin dokumentär om Sten Broman! Har läst två andra biografier om Sten men visste inte att du också har skrivit en bok, ska försöka få tag i den i sommar. Tack för att du ställde upp och berättade så öppenhjärtigt om er tid tillsammans! Kram

    SvaraRadera
  8. Kan bara hålla med att det var en väldigt bra och intressant film. Ha det så bra. Hoppas du kommer att skriva här mer då och då.

    SvaraRadera
  9. Vill tacka för fina och rara kommentarer. Blev glad.
    Samtidigt vill jag be den anonyma person som kallar mig både hora och syndig att tänka över vad synd verkligen är. Är det kärlek eller är det att göra andra illa genom att uttrycka sitt inneboende mörker och hat?
    Ett ordspråk säger: som man känner sig själv, känner man andra.
    Ps. Min försörjning har jag alltid stått för själv.
    Hälsningar
    Gunilla

    SvaraRadera
  10. Roligt att du får så många uppmuntrande kommentarer. Det är du värd.
    Du var modig,personlig och öppenhjärtig i programmet och tror jag att Sten
    B i sin himmel uppskattade vad du sa.
    Lasse R

    SvaraRadera
  11. Som så många andra här (med ett vulgärt och inskränkt undantag) tycker jag att din medverkan i programmet gav en extra dimension åt fenomenet Sten Broman (och att han blev förtjust i dig förstår man när man hör dig idag och framför allt ser fotot av dig som 20-åring - snygg är bara förnamnet...).
    Ska skaffa din bok och vill samtidigt tipsa om
    Povel Ramels roliga memoarer "Följ mig bakåt vägen" och "Som om inget hade hänt" Där finns många roliga episoder med det sena 1900-talets stora inom teater, film och musik bl.a Sten Broman.

    SvaraRadera
  12. Hej Gunilla,

    Vilken succé Du gör. Du lyfte dokumentären med Din charm och vältalighet.
    Även professor Higgins' rang och värdighet höjdes, tack vare Din insats.
    Jag vet vem som hade givit Dig betyget: En alldeles enastående briljant prestation.

    SvaraRadera
  13. Tack så väldigt mycket för alla vackra ord. Känns underbart att möta så mycket värme och välvilja. Än en gång TACK!
    Kramar
    Gunilla
    Ps. Ska genast beställa Povels memoarer.

    SvaraRadera
  14. Om Stens syster är 91 får man kanske förlåta henne att hon glömmer bort namn?

    SvaraRadera
  15. Såg ett intressant program i "Minnenas Television" idag med Sten och Povel Ramel. Repris söndag morgon.

    //Jan-Åke.

    SvaraRadera
  16. Oj vad du skriver bra. Började läsa och fastnade, kan du inte börja blogga igen?! Snälla

    SvaraRadera
  17. Vem är mannen som nämner disputationen och besöker SB strax före hans bortgång?

    SvaraRadera
  18. Du menar förmodligen Stens advokat Ulf Alfredson.
    Hälsningar
    Gunilla

    SvaraRadera
  19. Hej, Gunilla.

    Du verkar vara en ofattbart rar och stark kvinna, med en fantastiskt intressant livshistoria. Rörs även av att du nämner kampen för ett nyktert liv, då jag själv brottas med samma problem.

    Undrar även om man kan köpa dina memoarer direkt av dig, eftersom jag har svårt att hitta den i handeln.

    Lev väl, och tack för alla berättelser,

    Anders Enerlöv i Stockholm

    SvaraRadera
  20. Hej, Gunilla.

    Du verkar vara en ofattbart rar och stark kvinna, med en fantastiskt intressant livshistoria. Rörs även av att du nämner kampen för ett nyktert liv, då jag själv brottas med samma problem.

    Undrar även om man kan köpa dina memoarer direkt av dig, eftersom jag har svårt att hitta den i handeln.

    Lev väl, och tack för alla berättelser,

    Anders Enerlöv i Stockholm

    SvaraRadera
  21. Sten Broman: »Jag är sån här«

    http://snaphanen.dk/2017/11/08/sten-broman-jag-ar-saan-har/

    SvaraRadera