onsdag 21 april 2010

Möte med Snoddas

Några gånger under det ljuva 60-talet hade jag nöjet att få träffa Snoddas, en oerhört folkkär sångare vars kändisskap stod över all jämförelse på den tiden. Snoddas var en norrländsk timmerflottare som råkat hamna i rampljuset och hans popularitet visste inga gränser under några år.
Som barn såg jag honom uppträda i Halmstads Folkets Park. Jag minns att folkparken var smockfull och att alla trängdes för att komma scenen och Snoddas så nära som möjligt.
Senare, när jag själv turnerade runt i olika folkparker, råkade jag stöta ihop med idolen vid några tillfällen. Det visade sig att han var mycket blyg och tystlåten. Vårt första möte var utan tvivel pinsamt för honom. Vi var då tre halvklädda strippor som omringade honom bakom scenen. Vi skojade och flirtade lite. Till vår förvåning blev Snoddas illröd i ansiktet och han drabbades av en tydlig tunghäfta samtidigt som han sakta backade tills en vägg tog emot.
Vid vårt nästa sammanträffande tog vi det lite lugnare. Då kunde vi växla några ord även om Snoddas var en aning enstavig. Jag tyckte att han verkade vara en mycket fin och rar människa.

Från det ena till det andra; idag läste jag följande i SvD:
"Kvinnor som inte klär sig anständigt leder unga män på avvägar och eggar till utomäktenskapligt sex i samhället, vilket leder till fler jordbävningar.

Ayatollah Hojatoleslam Kazem Sedighi förmanar det iranska folket."

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar