fredag 16 april 2010

Stig Lommer, ABC-teatern och goldfingerbrudar

Stig Lommer var revykung i Danmark. Han var en färgstark personlighet med en trivsam rondör och med mycket markerade ögonbryn. Sällan såg man honom utan att han hade en tjock cigarr som fastljuten mellan läpparna. Han var ägare till ABC-teatern i Köpenhamn, där jag var engagerad under året 1965. Stig var känd bl.a. för sina Lommerpiger, halvklädda unga damer som fungerade som någon sorts kuttersmycken på scenen. Jag var en sådan Lommerpige, men jag var också dansös och "goldfingerbrud" i olika uppsättningar på teatern. Guldbrud var jag tillsammans med en annan svenska, Ulla Johansson från Göteborg.
Inför varje föreställning målades Ulla och jag med guldfärg över hela kroppen, utom på ett visst ställe där en minimal trosa fanns på plats. På scenen gjorde vi sedan en dans i slow-motion.
Varje dag badade vi bastu för att svettas ut färg som krupit in i porerna. Jag minns våra små förskräckta skrik när vi i bastun betraktade våra svettande kroppar och såg hur något läbbigt grönfärgat läckte ut. Vi ärgade.
Det var inte särskilt fräscht, men vårt goldfingernummer gjorde succé och blev mycket omskrivet i både Danmark och Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar