tisdag 13 juli 2010

Med Stålfarfar på Kiviks marknad

Minns Kiviks marknad 1963 då jag träffade Stålfarfar första gången. Det var sent på kvällen och alla besökare hade lämnat marknaden. Vi som jobbat och kämpat hela dagen och kvällen samlades på stranden för att slappna av tillsammans vid en lägereld. Vid min sida satt en (i mina unga ögon) urgammal man och drog tankfullt i sitt långa vita skägg. Någon viskade att det var Stålfarfar.
Stålfarfar vekade vara en ödmjuk och mild person. Han sjöng "Lilla vackra Anna" för oss. Det var mycket stämningsfullt. Sedan berättade han om sin religiösa tro. Kanske minnet sviker mig, men det var något om att människans själ efter döden bosatte sig i grottor. Kommer inte ihåg hur han fick ihop det, men det var fint när han sjöng.
Senare fick jag veta att Stålfarfars rätta namn var Gustav Håkansson. Stålfarfar med hela svenska folket blev han när han vid 66 års ålder vann cykeltävlingen "Sverigeloppet". Året var 1951 och de tävlande cyklade mellan Haparanda och Ystad. Stålfarfar var egentligen för gammal för att få delta, men han sopade faktiskt banan med sina konkurrenter som alla var under 40 år.
Han vann överlägset, blev rikskändis, fick träffa kungen och började sedan turnera i Folkparkerna där han sjöng andliga sånger. På Liseberg blev det publikrekord när han kom.
Stålfarfar dog 1987, 102 år gammal.
Under inlägget "bilder", 21 juni 2010, finns ett foto på honom.
Tilläggas bör att på Johannamuseet i Skurup finns en permanent utställning över Stålfarfar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar