lördag 24 juli 2010

Tullstriptease med Mats Bahr

Mats Bahr var komiker och skådespelare. 1965 var vi samtidigt engagerade på ABC-teatern i Köpenhamn, så när vi ett år senare började jobba ihop i de svenska folkparkerna, kände vi redan varandra. Vi hade då samma manager, Rolf Inghamn i Örebro.
Mats var vansinnigt rolig och han kunde få publiken att tjuta av skratt när han körde sina monologer på scenen. Hans mimik var helt oefterhärmlig.
Han gjorde entré genom att gå rakt på mikrofonstativet, slå pannan i micken varefter han sa: "Förlåt att jag ber om ursäkt".
Tillsammans gjorde Mats och jag en sketch som kallades "tullstriptease". Mats spelade då tullare på en flygplats. In på scenen trädde jag, iklädd åtsittande tröja, kort kjol, skyhöga klackar och med en resväska i handen. Jag föreställde en resenär från Paris.
Mats gestikulerade och krumbuktade sig, och medan publiken jublade, upptäckte han att mina kläder var köpta i Paris. Alltså måste han som tulltjänsteman konfiskera dem.
När jag stod i bara trosor, dansade Mats en krigsdans runt mig och nöp sedan tag i trosan för att kolla om också den var köpt utomlands så att han kunde lägga beslag på den.
Efter ett utspel som saknar motstycke och där folk skrek och tjöt av glädje, sjönk Mats plötsligt ihop. Med darrande röst och med en uppsyn som om han fått stryk, meddelade han publiken att trosan var köpt på Epa.

När Mats jobbade på ABC-teatern var han förlovad med en av mina kolleger, Constance från Grekland.
När vi turnerade med vår tullstriptease hade han bytt dam. Han var då sambo med en skånsk skönhet. Det förhållandet höll inte heller. En kväll hade Mats sagt till sin sambo att han skulle gå ut en stund för att köpa en kvällstidning. Han återvände efter ett halvår, bara för att ögonblickligen bli visad på dörren för alltid.

Mats Bahr avled 1994.

5 kommentarer:

  1. Hej Gunilla.

    Ad.: Din artikel om Mats Bahr og dig og ABC-revyen (Simon Price)....

    Ved du om Mats Bahr havde et borgerligt navn - eller om efternavnet Bahr var et familierelateret efternavn han brugte ?

    Med venlig hilsen
    Lise Østerberg Bahr
    København

    SvaraRadera
  2. Hej Lise!
    Enligt uppgift var namnet Bahr ett s.k. artistnamn. Egentligen hette han Mats Olof Ottosson.
    Hälsning
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan berätta att Mats kallades "Pajen" när jag var träffade Hedengänget i början av 40-talet, Pajen, Leif, Rolf, Sten, Bigge. Redan då kunde Pajen roa alla i sin omgivning. Jag minns bl.a. att min mamma uppskattade honom. Jan Mark

      Radera
  3. Hej, Gunilla!

    Jag undrar om vi kan få kontakt med varandra i ett mindre publikt forum. Jag har lite frågor kring Mats Bahr.

    Kan vi få kontakt på något sätt? Via mail eller telefon?

    Vänliga hälsningar

    Mats

    SvaraRadera
  4. Gunilla svarar:
    Hej Mats!
    Min mailadress är
    gunilla.ekroth@email.com

    Hälsningar
    Gunilla

    SvaraRadera