onsdag 10 mars 2010

Bosse Högberg - min bodyguard

Bosse Högberg var proffsboxare och rikskändis. Vi är säkert många som minns alla löpsedlar och tidningsartiklar som beskrev hans stormiga äktenskap med sångerskan Anita Lindblom , hans påstådda försäkringsbedrägerier och mycket annat.
Sommaren 1971 träffade jag Bosse första gången. Han bodde då hemma hos min f.d. manager Rolf Inghamn i Stockholm. Det var en tillfällig lösning på Bosses bostadsproblem efter att han lämnat Anita Lindblom i Paris där paret varit bosatta en tid.
När vi träffades hade jag just börjat jobba som freelancereporter på tidningen Lektyr. Många av mina uppdrag för Lektyr var lite läskiga eftersom jag måste besöka ganska skumma ställen, t.ex. svarta spelklubbar, spritklubbar, sexklubbar m.m.
Bosse var en gentleman och erbjöd sig att följa med mig som någon sorts bodyguard. Det kändes tryggt och jag var mycket tacksam.
Det var en rolig tid som följde. Bosse och jag for fram som mullvadar i Stockholms undre värld. "Hålligång" var bara förnamnet på våra vilda äventyr. Jag gjorde flera uppmärksammade reportage och blev också intervjuad av Ulf Thorén i hans TV-program "var fjortonde dag".
Bosse och jag uppträdde också tillsammans på Kiviks marknad. Vår gemensamma uppgift var att assistera en strippande ormtjuserska, miss Christel. Vi skulle hålla ormarna åt henne så att hon fick händerna fria att klä av sig.
Det skötte vi alldeles utmärkt och både Christel och varietédirektören var nöjda med vår insats.
Ikväll visas Tom Alandhs dokumentär om Bosse på Kunskapskanalen. Den vill jag inte missa.

3 kommentarer:

  1. Hej Gunilla.
    Jag undrar om du skulle vilja kontakta mig, gällande en fråga "af" stor betydelse för mig.
    Hälsning
    Jan Sjöberg
    http://jansjoberg.se

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla kolla den här bloggen
    om Bosse
    http://masenfystest.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset. har kollat bloggen masenfystest och tycker den är mycket intressant.
    Gunilla "af Halmstad" Ekroth

    SvaraRadera