onsdag 30 juni 2010

Blöta möten med Dirch Passer

Dirch Passer var en dansk skådespelare och komiker. Han var mycket folkkär och han medverkade i ca 135 filmer, både danska och svenska.
Jag hade nöjet att få träffa honom flera gånger. Första gången var jag 17 år och då råkade vi helt enkelt hamna på samma krog i Nyhavn. Den kvällen blev blöt.
Senare, 1965, stötte vi ihop när jag jobbade på ABC-teatern i Köpenhamn. Dirch hade själv varit engagerad på ABC och det var när han hälsade på sina skådespelarvänner där, som vi träffades igen.
Minns att vi skålade i "Hyl", en illasmakande djävulsdryck av oljig karaktär. Hyl var suverän om man behövde bota baksmälla, menade Dirch. Ja, Hyl hjälpte mot allt, t.o.m. mot benbrott, sa han.
När jag något år efteråt uppträdde på en krog i Randers på Jylland, kom Dirch och hälsade på. Egentligen var han bara på genomresa, men han stannade i fyra dygn. Det var fyra dygn av konstant festande.
Redan vid frukostbordet serverades det snaps och bier. Sedan blev det naturligtvis påfyllning under dagen och kvällen.
När Dirch reste iväg till vidare äventyr, var jag som ett lallande vrak. Det tog minst en vecka innan jag kände mig mänsklig igen.
Dirch var vansinnigt rolig, både på scenen och privat. Han dog hastigt av en hjärtinfarkt under en teaterföreställning 1980.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar