söndag 7 februari 2010

Trollkonstnären Curtelle

I torsdags var jag i Enköping för att hälsa på trollkonstnären Curtelle. Senast vi sett varandra var på Kiviks marknad för ca 45 år sedan.
Att åren gått var tydligt. Först kände vi inte igen varandra. Curtelle envisades att kalla mig "tant" och nog tyckte jag att han blivit en lite rundmagad "gubbe".
Vi hade trevligt och timmarna rann iväg medan gamla minnen stöttes och blöttes. Curtelle avslöjade att han degraderats till uppassare när jag och mina två strippkolleger Nambi och Coco uppträdde på Kivik.
"Fy fan", sa han. "Först fick jag tvätta trosor och sedan satte Nambi en hink över huvudet på mig och slog på den med en slev. Jag var lomhörd i över två timmar".
"Minns du Laila"? kontrade jag. "Hon som satt med ett primuskök på scenen och stekte fläsk - naken".
"Och minns du fulingen Rolf Inghamn"? fortsatte jag. "Han som skrev en porrbok och gav ut den i mitt namn. Eländet säljs fortfarande och finns att låna på tre bibliotek".
"Ja, fy fan", sa Curtelle,"han var en luring".
När jag sent omsider tog tåget tillbaka till Stockholm fick jag ett sms från bästa väninnan.
"Var är du", stod det. "Har du blivit borttrollad månne....."

Curtelle har en blogg: www.curtelle.se/blog

1 kommentar:

  1. Ja det var ett roligt möte! Roligare blir det om vi hittar flera överlevare från den "gyllene epoken" i svenskt marknadsliv
    Förresten tycker jag att "Ullas dagbok" är en riktigt rolig läsning. he,he

    SvaraRadera